Voorkom dat je Lithium accu bij je escooter helemaal leeg raakt!

Voorkom dat je Lithium accu bij je escooter helemaal leeg raakt!
Door Fast&Furious Scooters
15127 keer bekeken
Tags: Elektrische scooters

Bij een elektrische scooter met een Lithium accu is het heel belangrijk dat je ervoor moet zorgen dat de accu niet helemaal leeg raakt. Je moet de accu dus onmiddellijk na het (helemaal) leegrijden zo snel mogelijk weer opladen. Ook wanneer je de accu/scooter niet gebruikt kan hij uit zichzelf leeglopen en dat kan niet alleen problemen veroorzaken, maar hij kan er ook door kapot gaan. Lees daarom het onderstaande verhaal aandachtig door.

scooter accu opladen (agm)

Wat is en doet de BMS in een escooter accu?

In een Lithium accu bij een elektrische scooter zit een stukje elektronica welke de BMS wordt genoemd. BMS staat voor Battery Management System.

De BMS heeft een aantal belangrijke taken want hij bewaakt onder andere de toestand van de accu om hem in goede conditie te houden.

Zo wordt de onderspanning per cel, de bovenspanning, het laadproces, en de piekbelasting in de gaten gehouden. Op die manier wordt het oplaadproces in goede banen geleid, en de accucellen bij gebruik beschermd tegen bijvoorbeeld diepontlading waardoor ze kunnen beschadigen.

Sommige scooters, zoals de NIU scooters, zijn uitgerust met nog meer geavanceerde techniek. Denk bijvoorbeeld aan de GPS functie of het uitlezen van de accustatus op afstand. Deze extra functies verbruiken dus ook energie wanneer de scooter uit staat. Laat je de scooter een tijdje ongebruikt staan, dan zal de accu dus ook leeglopen.

lithium accu bms

De BMS verbruikt ook stroom

Iedere accu heeft last van zelfontlading en dat wil zeggen dat de accu heel langzaam leegloopt zonder dat je hem gebruikt, ook al is hij uit de scooter gehaald.

Daarnaast verbruikt het extra stukje elektronica in de Lithium accu, de BMS, ook energie. Hoe geavanceerder de BMS is, hoe meer energie er verbruikt wordt. Ook al gebruik je de accu dus niet, dan heb je alsnog last van zelfontlading én het energieverlies van de BMS.

Om die reden is het dus nooit verstandig om de accu leeg weg te zetten. Wanneer een Lithium accu helemaal leeg raakt dan kan hij onbruikbaar worden en zelfs niet meer op te laden zijn.

Acculader wil de accu niet meer opladen

Wanneer de accu te leeg is, dan komt het voor dat je hem niet meer kunt opladen. De accu is dan te leeg en de BMS sluit de accu af van zichzelf en de laadaansluiting. Sommige accu’s kun je dan als volgt weer activeren:

Mocht je dat overkomen, dan kun je het volgende doen:

  1. Koppel de accu aan de lader
  2. Houdt het knopje van de batterij indicator op de accu ingedrukt totdat de accu weer oplaadt.

Wil de accu echt niet meer opladen, dan zul je de accu voor reparatie aan moeten binnenbrengen. In veel gevallen is de accu nog door onze specialisten te redden maar wacht hier niet te lang mee. Hoe leger de cellen raken, hoe groter het chemisch verval wordt in de cellen, en dat kan er voor zorgen dat de accucellen onherstelbaar beschadigd raken.

accu indicator elektrische scooter

Hoe kun je het beste een accu bewaren?

Ga je de scooter of (2de) accu een tijdje niet gebruiken, zorg er dan voor dat hij voor 70% is opgeladen voordat je hem wegzet. Zo blijft het chemisch verval (accu slijtage) het laagst.

Bewaar de accu ook bij voorkeur op een koude plek want daardoor is ook de zelfontlading het kleinst. Controleer zo nu en dan hoeveel energie er nog in de accu zit en laad hem indien nodig bij totdat je weer op 70% komt.

Je kunt via de accu indicator aflezen hoeveel energie er in de accu zit maar ook via het dashboard van de scooter wanneer je de accu hebt aangekoppeld.

accu bewaren escooter

Hoe kun je het beste een accu opladen?

De accu opladen kun je het beste doen op kamertemperatuur en ook bewaren op kamertemperatuur wanneer je hem gaat gebruiken. Een koude accu kan geeft namelijk 20% minder energie af. Plaats daarom een accu in de scooter die op kamertemperatuur is.

Sluit altijd eerst de accu aan de lader aan, en steek dan pas de stekker in het stopcontact.

Het is een fabel dat het goed is voor een Lithium accu dat je hem helemaal leeg maakt voordat je hem weer oplaadt. Integendeel! Hoe leger de accu raakt, hoe groter het chemisch verval (slijtage) zal zijn, en dat verkort juist de levensduur.

Tussendoor bijladen is dus een stuk beter voor de accu dan hem helemaal leeg rijden totdat je scooter er zelf mee ophoudt.

onder het zadel van een elektrische scooter

Waarom is een accu laten balanceren zo belangrijk?

Een Lithium accu is een batterij welke opgebouwd is uit meerdere accucellen. De cellen werken samen net als de schakels van een ketting. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Een 60V accu is bijvoorbeeld uit 17 pakketjes aan cellen opgebouwd die er samen voor zorgen dat je op 60 volt komt.

Wanneer een of meerdere cellen iets leger raken dan de rest, en er een spanningsverschil ontstaat tussen de andere cellen, dan kan het gebeuren dat je accu er plots mee stopt. Wat er dan kan gebeuren is dat je scooter aangeeft dat er nog 50% energie aanwezig is, maar de scooter niet meer wilt rijden. De BMS grijpt dan in en zal daarmee voorkomen dat de cellen die iets leger zijn beschermd worden tegen onderspanning. Door onderspanning kunnen ze namelijk kapot gaan, en dat wil de BMS voorkomen.

In dat geval kun je de Lithium accu opnieuw laten balanceren, wat ook wel kalibreren of reconditioneren genoemd wordt. Bij dit proces worden alle cellen individueel opgeladen waardoor ze allemaal weer op hetzelfde niveau komen, en op die manier krijg je weer de volledige capaciteit terug.

Wanneer je bij ons een onderhoudsbeurt laat uitvoeren aan je elektrische scooter dan wordt standaard de accu gebalanceerd. Daarom is het altijd verstandig om je scooter te laten onderhouden.

accu balanceren

Een onderhoudspakket geeft nog meer voordelen

Bij ons kun je niet alleen een nieuwe elektrische scooter kopen en betalen in 3 termijnen zonder rente, of geheel per maand betalen (leasen), maar je kunt er ook meteen een onderhoudspakket bijnemen!

Iedere scooter heeft een onderhoudsbeurt nodig, en dat geldt ook voor elektrische scooters. Je kunt per beurt betalen maar je kunt ook een pakket nemen bij de aanschaf van een nieuwe escooter waar meerdere beurten bij inzitten.

Het voordeel van een pakket is dat je goedkoper uit bent en dat je vooraf met de kosten dealt. Zo voorkom je achteraf het probleem dat je even zonder geld zit en je scooter toch een beurt nodig heeft. Bovendien geven fabrikanten alleen garantie wanneer de beurten tijdig zijn uitgevoerd.

Tevens kun je ook een onderhoudspakket per maand betalen wat je slechts €5,- kost. Je hebt zelfs de mogelijkheid om voor onze haal- en brengservice te kiezen. Handig toch?

Klik hier voor meer

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.