Snorfiets in 2019 naar de rijbaan in Amsterdam

Snorfiets in 2019 naar de rijbaan in Amsterdam
Door Fast&Furious Scooters
12108 keer bekeken
Tags: Scooter wetgeving

tweedekamer-denhaagVanaf 2 juli 2018 mag de gemeente Amsterdam snorfietsers verplaatsen naar de rijbaan waarbij de helmplicht van toepassing is. Onder snorfietsers worden snorbrommers en snorscooters verstaan welke een constructiesnelheid hebben van 25km per uur en voorzien zijn van de blauwe kentekenplaat. De maatregel is sneller uitvoerbaar dan verwacht. De regel zal niet eerder dan begin 2019 in Amsterdam van toepassing zijn omdat hier nog het nodige papierwerk en overleg voor moet plaatsvinden.

Meerderheid Tweede Kamer is voor

In de Tweede Kamer heeft de meerderheid ingestemd met het plan. Het plan moet nog echter wel goedgekeurd worden door de Raad van State. De verwachting is dat binnen enkele maanden een positief advies wordt afgegeven en dat de nieuwe regel ingaat op 1 januari 2019. De regel treft alleen de stad Amsterdam.

retro-scooters-amsterdam

Nieuwe regel

Snorscooters en snorfietsen moeten met de nieuwe regel op de rijbaan gaan rijden (binnen de ring A10) en een helm dragen, net zoals al nu geldt voor de bromfietsen en bromscooters (45km p/u).

Waarom naar de rijbaan

Vooral in Amsterdam zijn snorfietsen en snorscooters uitermate populair geworden. Tussen 2007 en 2016 zijn er ruim 27.000 snorfietsen bijgekomen. Retro scooters waaronder de Vespa scooter doet het in de hoofdstad erg goed. De snorscooters zorgen echter voor flink wat overlast op het fietspad. In 87% rijden ze te hard waardoor het snelheidsverschil te groot wordt. Ook is het aantal ongelukken toegenomen de afgelopen jaren. Voor de Tweede Kamer genoeg reden dus om hier iets aan te doen.

Duidelijkheid op straat

De gemeente zal op straat diverse aanpassingen moeten verrichten om meer duidelijkheid op straat te creëren voor de snorfietsers. Zo moeten als voorbeeld verkeersborden geplaatst worden, en wegmarkering worden aangebracht.

Bromscooters waren al eerder aan de beurt

De bromscooters waren in 1999 al aan de beurt en moesten het fietspad inwisselen voor de rijbaan. Het effect was positief want het aantal ongelukken nam daarmee af. De verwachting is dan ook dat dit voor de snorfietsen net zo uitpakt en dat het advies van de Raad van State positief zal zijn.

Klik hier voor meer

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.