De overheid gaat de overstap naar de elektrische scooter promoten
De overstap van een benzine brommer of snorfiets naar een elektrische variant wordt nog aantrekkelijker gemaakt. Wie nog steeds een normale scooter in bezit heeft, zou binnenkort toch overstag kunnen gaan. Er is namelijk een flinke subsidiepot in het leven geroepen om je bij de aankoop te ondersteunen. Dit kan voor sommige doorslaggevend zijn.
De voordelen van een brommer of scooter
Scooters en brommers bieden een heleboel voordelen. Zo zijn ze goedkoop in aanschaf, heb je geen last van parkeerproblemen en ben je binnen grote steden vaak sneller op locatie dan met de auto of het openbaar vervoer. Daarentegen is de auto ook een veel duurder vervoermiddel waar meer kosten bij komen kijken, net als een autorijbewijs. Scooters zijn snel en wendbaar en geven je het meeste gevoel van vrijheid.
Hoe gaat de overheid de promotie aanpakken?
De Nederlandse regering zal vanaf juni 2024 mensen nog bewuster gaan maken van de voordelen van een elektrische brommer of scooter, om de overstap naar elektrisch rijden te stimuleren. Hiervoor gaan ze 2 jaar lang een marketing campagne voor voeren. Er wordt tevens een goed gevulde subsidiepot bij het plan betrokken, want voor de mensen met een laag inkomen is er extra steun. De pot telt namelijk 7 miljoen euro. Hoeveel subsidie je krijgt bij de aankoop van een nieuwe e-brommer is nog onbekend. Mogelijk hangt dit tevens van je persoonlijke situatie (inkomen) af. In het verleden lagen de subsidies rond de 400 euro per persoon.
Ook in het verleden zijn er subsidies geweest
In het verleden waren er eerder acties om mensen over te laten stappen naar een schoner vervoermiddel met 2 wielen. Zo is er een regeling geweest voor ondernemers die tot 50% konden terugkrijgen van de gemaakte investering. Daarnaast is er ook een actie geweest onder de naam sloopregeling om oude brommers uit het straatbeeld te laten verdwijnen. Was je brommer van bouwjaar 2011 of eerder dan kon je rekenen op een leuke tegemoetkoming. Zo gaf Nijmegen 400 euro voor de sloop en 400 euro na de aanschaf. Den Haag gaf maximaal 750 euro. Amersfoort had een minder grote pot. Daar werd het beperkt tot een subsidie van 400 euro en konden er maar maximaal 500 mensen gebruikmaken van de regeling.
Nog geen duidelijk verkoopverbod voor benzine voertuigen
Er lagen plannen om een verkoopverbod in te voeren voor benzine voertuigen waaronder brommers en scooters. De plannen waren echter niet haalbaar en ook in strijd met de Europese regels. De doelstelling is om een verkoopverbod voor benzine scooters vanaf 2030 in te laten gaan. Je kunt dus nog altijd probleemloos een benzinevoertuig kopen. De vraag is echter waar je straks wel en niet toegelaten zal worden. Veel steden waarbij Amsterdam een van de grootste is, voeren milieuzones in, of hebben dat al gedaan, waar je wel met een elektrische scooter in mag en niet met een benzinemodel die uitstoot produceert. Bovendien hebben elektrische vervoermiddelen natuurlijk wel een hoop voordelen. Denk aan:
- Zeer lage kosten per kilometer
- Gratis rijden wanneer je zonnepanelen hebt
- Geen stinkende uitlaatgassen
- Stuk betrouwbaarder
- Minimale reparatie en onderhoudskosten
- Geen startproblemen
Welke elektrische scooter kopen?
De verkoopcijfers liggen rond de 90% die voor elektrisch kiest en 10% die nog steeds voor een benzinemodel gaat. Mocht je willen weten welke elektrische modellen goed zijn, dan hebben we hieronder een aantal modellen die veel punten scoren. Beste low budget scooters:
Beste elektrische scooter midden segment:
Beste e-scooter topsegment:
Wil je uitgebreide info over welke elektrische scooter het beste is? Lees dan ons blog: Welke elektrische Scooter is het beste 2024?