Oude en nieuwe Vespa modellen (LX, S Sport, LXV)
Scooterfabrikant Piaggio heeft in het verleden heel wat Vespa modellen op de markt gebracht. Een aantal modellen hebben opvolgers gekregen en sommige modellen worden niet meer gemaakt. Zo bestaat de Vespa LX al enige tijd niet meer en is deze vervangen door de Primavera. Hieronder vind je alle oude modellen en hun eventuele opvolgers terug.
Vespa LX heet nu Vespa Primavera
De Vespa LX is op de markt gekomen toen Vespa 60 jaar bestond. De L en de X zijn romeinse cijfers en staan voor 50+10=60. Het LX model is verkocht tussen 2005 en 2014. In 2013 is de Primavera op de markt gekomen welke de opvolger is van de LX. De opvolger is qua looks wat verder verfijnd en heeft vanaf 2015 meegespoten binnenkappen. Bij de Primavera is het rooster (grille) aan de voorzijde wat verder omlaag gebracht, de richtingaanwijzers zijn aan de bovenzijde wat puntiger gemaakt en de 3 sleuven in de zijkappen boven het motorblok zijn helemaal weggelaten. Ook het zadel is bij de Vespa Primavera naar een hoger niveau getild en heeft rondere vormen gekregen. De koplamp is nu rondom voorzien van een chromen ring en de stuurkap is voorzien van chromen uiteinden.
Vespa LX Touring opgevolgd door Primavera Touring
De Vespa LX Touring is voor het laatst verkocht in 2015 en daarna opgevolgd door de Primavera Touring. De Touring kenmerkt zich door de vele extra’s waar hij standaard mee uitgerust is. Denk hierbij aan een sportief laag windscherm, een chromen voordrager, en een chromen achterdrager met klapfunctie. De LX Touring is echt een pakezel want je kunt er probleemloos veel spullen mee transporteren. Het verschil tussen de LX en LX Touring zijn alleen de extra opties. Voor de rest is/was de scooter gelijk. Hetzelfde geldt voor de opvolger die je nu kunt kopen. Bij de opvolger wil de naam ‘Touring’ ook alleen vertellen dat de scooter standaard met extra luxe geleverd wordt. Wil je een LX Touring kopen dan kun je als alternatief de Primavera Touring bestellen. De opvolger heeft een aantal technische verbeteringen waaronder een moderner motorblok (met injectie) en een vernieuwde voorwielophanging. Op cosmetisch vlak heeft het nieuwe model een nieuwe stropdas gekregen, andere velgen, andere richtingaanwijzers, en een ander voorspatbord.
Vespa LXV heeft geen opvolger gekregen
Een van de weinige modellen die geen opvolger heeft gekregen is de Vespa LXV. Helaas kun je dit klassieke model niet meer kopen. In de basis is de LXV gelijk aan de LX maar er zijn een paar details anders. Wat kenmerkend is aan de Vespa LXV is dat het fraaie lederen zadel uit 2 delen bestaat en is opgesplitst. Zo heeft zowel de bestuurder als passagier zijn eigen zit helft. Wat de LXV nog meer kenmerkt is de koplamp en de stuurkap. Bij alle andere modellen zit de koplamp verwerkt in de stuurkap, maar bij de LXV werd er geen gebruik gemaakt van een stuurkap. De koplamp steekt ook verder naar voren toe, en is omkleed met een klein transparant windscherm. De Vespa LXV refereert naar het jaar 1965 waarbij er ook een model was met een opgesplitst 2 delig zadel. L+X+V=65 (het 1965 model).
De Vespa S is de Vespa Sprint geworden
De Vespa S (2008) is vervangen door de Vespa Sprint en de Vespa S Sport (2011) is vervangen door de Vespa Sprint S. De sportuitvoering (Sport) werd gekenmerkt door een geribbeld zadel. De nieuwe Vespa Sprint heeft in tegenstelling tot de Vespa S een verfijnder design gekregen. De koplamp en het zadel hebben iets rondere vormen gekregen, de richtingaanwijzers zijn iets langer gemaakt en er zijn meer chromen details aanwezig. Bovendien heeft de Sprint lichtmetalen velgen met veel spaken.
Vespa S Sport is de Vespa Sprint S geworden
De Vespa S Sport, welke te koop was t/m 2011-2012, is sinds 2019 vervangen door de Sprint S. De S achter Sprint staat nu voor Sport. De Vespa S Sport was een 2-takt scooter en de sportieve versie van de Vespa S. De sportelementen vind je terug in de rode details. Zo was de voorschokbreker en de achterschokbreker rood gekleurd. Verder was de S Sport voorzien van een sportief race vlag sticker patroon welke over de zijkant liep. De opvolger van de Vespa S Sport genaamd Sprint S is ook voorzien van rode schokbrekers, en zelfs rode sleuven in de stropdas voorop. Maar wat wel anders is, naast het vernieuwde design, is dat de race vlag bestickering van de S Sport niet terug is gekomen.
Verschil tussen Primavera en Sprint
De Sprint lijkt erg veel op de Vespa Primavera zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien. De grootste verschillen zijn de koplamp (1) en de velgen (2). De velgen bij de Primavera (Links) zijn 5 spaaks en 11 inch groot. De velgen bij de Sprint (Rechts) zijn 12 inch groot en voorzien van meer spaken.
Samenvatting van de opgevolgde modellen
- Vespa LX -> Vespa Primavera
- Vespa LX Touring -> Vespa Primavera Touring
- Vespa LXV -> geen opvolger
- Vespa S -> Vespa Sprint
- Vespa S Sport -> Vespa Sprint S
Vespa kopen
Bij Fast & Furious kun je goedkoop een Vespa kopen. De modellen kun je ook kopen op afbetaling (leasen) en dus in termijnen betalen. Hierdoor kun je toch in het bezit komen van een prachtige en kwalitatieve retro scooter. Bestellen doe je eenvoudig online en daarbij kun je kiezen of je de scooter komt afhalen bij een van onze afhaalpunten of dat je hem eenvoudig laat thuisbezorgen.