Ebike kopen met een Middenmotor of Voorwielmotor
Ook de ontwikkelingen in ebike-land staan niet stil. Tegenwoordig kun je een elektrische fiets kopen met verschillende opties, en de een is nog luxer dan de ander. Een van de belangrijkste onderdelen aan een elektrische fiets is wel de motor. Deze stuwt je immers vooruit. Zie jij de bomen nog door het bos? Welke gaat het worden? Die met de voorwielmotor of juist de middenmotor, en wat zijn de verschillen? Je leest het in dit artikel!
De plek van de motor heeft veel invloed
De plek van de motor is behoorlijk van invloed. Hierdoor wordt niet alleen de prijs bepaald, maar ook het rijgedrag van de fiets, de rijervaring, en tevens het energieverbruik.
De “voorwielmotor” zit, zoals de naam al doet verklappen, in de naaf van het voorwiel. Deze motor is eenvoudig maar zeer doeltreffend. Bovendien is hij lekker goedkoop wat de kostprijs van de ebike ook interessanter maakt. De “middenmotor” zit bij de trapas gemonteerd. Deze staat direct in verbinding met je trappers en het tandwiel waaraan de ketting is verbonden. Deze constructie is minder eenvoudig, en daardoor ook wat duurder.
Rijgedrag en rijervaring
De voorwielmotor zorgt voor een heel andere fietsbeleving dan de middenmotor. De voorwielmotor komt namelijk al in beweging wanneer de trappers in beweging komen, en daarbij is geen trapkracht vereist. Je hoeft in principe dus totaal geen kracht te zetten op de pedalen om vooruit te komen op de elektrisch fiets. Uiteraard speelt de instelling van de trapondersteuning en de gekozen versnelling ook een rol in hoeveel kracht je moet zetten. Hoe meer je de fiets laat werken, hoe meer batterij energie dat kost.
De middenmotor houdt je minder voor de gek. De elektrische fietsen met een middenmotor zijn namelijk in veel gevallen uitgerust met een trapkrachtsensor. Hoe meer kracht je zelf zet, hoe meer de motor reageert. Hoeveel kracht er nodig is om een bepaalde snelheid te halen, is simpelweg in te stellen via de computer. Je hebt bij deze fiets meer het idee dat je sterkere beenspieren hebt, en hebt niet het gevoel dat je vooruit getrokken wordt, net zoals bij de voorwielmotor.
Voor- en nadelen van de motoren
Zowel de voorwiel- als middenmotor hebben voor- en nadelen. De een heeft liever een voorwielmotor omdat je daar weinig inspanning voor hoeft te leveren. De ander heeft het liefst een natuurlijke rijervaring en zoekt een goede balans tussen zelf fietsen en ondersteund worden.
Qua prijs zit er een paar honderd euro verschil in, waarbij de voorwielmotor goedkoper uitvalt. Het energieverbruik is gemiddeld wat lager van de middenmotor omdat deze techniek wat efficiënter in elkaar zit.
Wanneer je samen met een ander elektrische fiets wilt fietsen, dan is een fiets met middenmotor altijd goed. Kies je een fiets met een voorwielmotor, dan moet je er op letten dat je een fiets koopt met +/- 9 standen.