De nieuwe Euro 4 norm gaat van kracht

De nieuwe Euro 4 norm gaat van kracht
Door Fast&Furious Scooters
117264 keer bekeken
Tags: Scooter wetgeving

Nieuwe brommers en scooters moeten voldoen aan de nieuwe Euro 4 norm. Hoe dat zit en wat dit betekent, lees je in dit blog.

De Euro normschadelijke-uitlaatgassen-scooter

Brandstof motoren, waaronder die van een brommer en scooter, moeten steeds schoner worden. Dit is om de vervuiling tegen te gaan en het milieu schoner te krijgen. Uiteindelijk ademen we allemaal giftige stoffen in, omdat brandstofmotoren deze uitstoten.

De Euro norm is een Europese norm, welke bepaalt hoeveel schadelijke stoffen een motor mag uitstoten. Deze regel is niet nieuw, want de Euro 2 en  Euro 3 waren al eerder ingevoerd voor brommers en scooters. De Euro 4 gaat in vanaf 01-01-2018 voor brommers en scooters. De Euro 4 norm is niet totaal iets nieuws, want in 2005 was deze al van kracht voor personenauto’s. Er is zelfs al een Euro 5 en Euro 6! Voorlopig hebben we daar met de bromfietsen nog niets mee te maken.

Euro 4euro-4-emissie

De Euro 4 norm gaat vanaf 1 januari 2018 van start. De overheid wil met deze regel ervoor zorgen dat er alleen nog maar schone brommers en scooters de markt opkomen.

Heb je een Euro 2 of Euro 3 brommer of scooter in bezit, dan kun je daar natuurlijk ook gewoon op blijven rijden. Er is momenteel 1 stad die een milieuzone heeft ingevoerd, en dat is Amsterdam. In Amsterdam mag je vanaf 1-1-2018 niet meer in de binnenstad rijden met een gemotoriseerde tweewieler welke ouder is dan 1-1-2011. Hoe dat precies in elkaar steekt, lees je in ons blog Milieuzone Amsterdam zorgt voor scooterverbod in 2018.

Welke schadelijke stoffen worden beperkt

De nieuwe Euro 4 norm moet de uitstoot van de volgende schadelijke stoffen gaan beperken: NOx, HC, CO en PM.

  • NOx staat voor stikstof
  • HC staat voor koolwaterstof
  • CO staat voor koolmonoxide
  • PM staat voor fijn stof

2takt en 4takt

viertakt-blokVeel brommer- en scooter fabrikanten zijn al enige tijd geleden overgestapt van 2takt naar 4takt. Niet alleen is het motorblok in bijna alle gevallen zuiniger geworden, maar is de uitstoot van schadelijke stoffen tevens ook minder. Hierdoor gemakkelijker dus om aan de nieuwe Euro norm te voldoen.

Een 2takt motorblok zit anders in elkaar dan een 4takt motorblok. Een 4takt motorblok heeft meer bewegende onderdelen waaronder kleppen. Hierdoor zijn de 4-takts zuiniger en kan er gebruik worden gemaakt van een gescheiden smeersysteem, welke je ook bij het motorblok van een auto tegenkomt. De olie wordt namelijk niet door de brandstof heen gemengd, maar gaat rechtstreeks het motorblok in.

Bij de 2takt zit de olie door de brandstof heen en smeert zodoende het motorblok. Hierbij wordt er dus ook olie verbrand, en dat zorgt doorgaans voor meer uitstoot aan schadelijke stoffen.

Tomos is het gelukttomos-brommer-logo

Tomos is een van de weinige merken die doorgaat met de 2takt, én het bovendien gelukt is om hun tweetakt brommers aan de nieuwe strenge Euro 4 norm te laten voldoen! Het prototype haalt zelfs een verbruik van 1 op 50, en dat is nog zuiniger dan de doorsnee 4takt.

Zuiniger rijden

Op de Euro 4 Tomos na, zijn alle tweetakt brommers en scooters minder zuinig, dan de viertakt varianten. Doorgaans zit een 2-takt op een verbruik van 1 op 20, en een 4-takt op een verbruik van 1 op 40. Maar het kan nog zuiniger! Er rijden namelijk ook injectie scooters rond die zelfs 1 op 55 tot 1 op 60 halen. De nieuwe Vespa scooters hebben bijvoorbeeld injectie, maar ook de Honda NSC50R, de Honda Vision, de Piaggio Liberty S, de Kymco New Sento en de Yamaha Neo 4.

Euro 4 opvoeren

Het opvoeren van Euro 4 scooters lukt steeds beter. De opvoer methodes die bij de Euro 2 modellen werkte, werkte niet bij de Euro 4 modellen. Hierdoor leek het er even op dat wanneer je een scooter wilde laten opvoeren, je beter geen E4 model moest kopen. Daar heeft Fast en Furious nu verandering in gebracht. F&F heeft niet stilgezeten en kan op dit moment vrijwel ieder model sneller laten rijden. Per model verschilt het welke opvoertechnieken er toegepast kunnen worden. Het ene model kan alleen mechanisch worden opgevoerd, en het andere model elektronisch. Sommige modellen kunnen alleen in kleine stappen worden getuned, en andere in grote stappen. Technisch gezien is een Euro 4 scooter opvoeren dus geen enkel probleem!

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor het type die jij op het oog hebt? Neem dan even contact met ons op. Omdat we iedere dag weer een stapje verder komen nemen ook de mogelijkheden dagelijks toe.

Klik hier voor meer

05-09-2018 om 12:50:17 door willem de bruin

Btc riva 25km opvoeren

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.