Brandstofscooters in 2025: verbod onwaarschijnlijk!
De brandstofscooter staat vaak in een kwaad daglicht en sommigen pleiten voor een (Europees) verbod vanaf 2025. Toch lijkt dit scenario onwaarschijnlijk. Nederlandse importeurs sloten namelijk een klimaatakkoord onder leiding van de RAI vereniging. Hierin is afgesproken dat vanaf 2025 geen brandstofsnorscooters meer geleverd zouden worden. Er is echter een belangrijke kanttekening…
De feitelijke situatie rondom het verbod op brandstofscooters
We spraken met Martijn Eikenhorst, manager van de scooterafdeling bij de RAI vereniging, om meer duidelijkheid te krijgen over een mogelijk verbod op brandstofscooters. Martijn legt uit: “In het klimaatakkoord is getracht afspraken te maken om per 2025 volledig over te stappen op de verkoop van elektrische snorfietsen voor álle importeurs. Dat laatste blijkt politiek gezien moeilijk en onhaalbaar. Er wordt gesproken over een verbod op verbrandingsmotoren, maar eigenlijk bedoelt men de overstap naar volledig emissievrije nieuwe voertuigen, niet het bestaande wagenpark. Kortom: geen verbod!”
Uitdagingen rondom uitstoot van verbrandingsmotoren
Om verbrandingsmotoren te kunnen verbieden, is inzicht in de uitstoot van deze voertuigen cruciaal. Hier ligt het probleem. Martijn vertelt: “We merken dat de kennis en perceptie bij zowel landelijke als lokale politici verouderd is. Het laatste emissieonderzoek dateert al uit 2017, toen er enkel Euro 1, 2 en 3 scooters rondreden. Inmiddels hebben we Euro 4 en zelfs Euro 5 motoren, die aanzienlijk lagere emissiewaarden uitstoten. De vraag is hoe vervuilend het totale scooterbestand in Nederland is en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de meest vervuilende en oudste voertuigen (vaak voorzien van 2-takt verbrandingsmotoren) vervangen kunnen worden door elektrische varianten?”
Europese samenwerking en de Nederlandse aanpak
De staatssecretaris probeert via Europa een verbod te bewerkstelligen. Deze weg wordt echter lang, moeilijk en waarschijnlijk doodlopend, vooral omdat Europa uit meer landen bestaat dan alleen Nederland.
Martijn benadrukt: “Als we eerlijk zijn, kunnen we beter naar Europa gaan om te vertellen hoe goed Nederland bezig is. Nederland verduurzaamt namelijk het snelst van alle Europese lidstaten en bij 1 op de 2 nieuw verkochte snor- en bromscooters gaat het om een elektrische variant. Deze trend is het afgelopen jaar zo sterk gestegen dat ik de kans reëel acht dat de snorfiets in Nederland als eerste volledig elektrisch wordt zonder dat er over een verbod gesproken hoeft te worden. Mijn advies blijft: 'Kies voor een elektrische variant', want elektrisch is de toekomststandaard voor snor- en bromfietsen.”
De rol van politiek en overheid in het stimuleren van emissievrije voertuigen
Martijn voegt er nog aan toe: “Om het gezamenlijke doel 'zero emissie' te bereiken, zou het helpen als politieke partijen en de overheid meer positieve aandacht besteden aan de mogelijkheden van dit soort voertuigen. Denk hierbij aan de toegankelijkheid van steeds drukker wordende steden, maar ook aan mobiliteit en de betaalbaarheid ervan. Helaas merken we steeds vaker dat mobiliteitsarmoede een reëel probleem is. Een snorfiets is een betaalbare oplossing en moet toegankelijk blijven voor mensen met een minder gevulde portemonnee. Dit punt stond ook in de Kamerbrief en biedt tenminste perspectief aan deze mensen.”
De toekomst van de brandstofscooter: focus op elektrische varianten
Het is duidelijk dat de toekomst van de brandstofscooter nog niet beslist is. In plaats van een verbod lijkt het beter om de focus te leggen op de voordelen en mogelijkheden van elektrische varianten, zodat de transitie naar emissievrije voertuigen op een natuurlijke manier plaatsvindt. In Nederland lijken we op de goede weg te zijn en kunnen we ons als voorbeeld stellen voor andere Europese landen.
Concluderend kunnen we stellen dat een verbod op brandstofscooters in 2025 onwaarschijnlijk is. Desalniettemin is de transitie naar elektrische snor- en bromfietsen onvermijdelijk en biedt dit kansen voor zowel de industrie als consumenten. Laten we ons richten op de voordelen van elektrisch rijden en samenwerken om een duurzamere toekomst te realiseren.